حقوق قضایی

حقوق قضایی
اطلاعات حقوقی
آخرين مطالب
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان حقوق قضایی و آدرس hoghoughsabt.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





با شروط ضمن عقد در سند ازدواج آشنا شويد

شروط ضمن عقدشروط ضمن عقد
با شروط ضمن عقد در سند ازدواج آشنا شويد

سند ازدواج، سندي است که مندرجات آن، در بدو تنظيم و امضا، کمتر به چشم طرفين مي آيد. شور روزهاي نخست زندگي، گاه مانع از آن است که زن و شوهر به مفاد سندي که امضا مي کنند، توجه داشته باشند. حال آن که عقد ازدواج براي طرفين تعهداتي ايجاد مي کند و مي تواند مانند ساير عقود، شروطي در بر داشته باشد. مطابق ماده 1119 قانون مدني «طرفين عقد ازدواج مي توانند هر شرطي که مخالف با مقتضاي عقد نباشد، در ضمن عقد ازدواج يا عقد لازم ديگر، بنمايند ...» در سندهاي ازدواجي که توسط سازمان ثبت اسناد به چاپ مي رسد، با توجه به شرايط و اقتضائات اجتماعي، 12 شرط ضمن عقد ازدواج در نظر گرفته شده است.

با اين حال زوجين مي توانند، مطابق ماده 1119 قانون مدني، افزون بر شروط مقرر در اسناد ازدواج رايج، شروط ديگري را در عقد ازدواج يا در عقد لازم ديگري، قيد کنند. زن مي تواند ضمن عقد ازدواج، وکالت در انجام طلاق را شرط کند. مطابق بندهاي مندرج در سند ازدواج در صورت تحقق يکي از اين شروط دوازده گانه، زن حق دارد به وکالت از مرد، خود را مطلقه کند:

 1- درصورتي که مرد مدت شش ماه نفقه زن را نپردازد يا مدت شش ماه ساير حقوق واجبه زن را ايفا نکند و در هر دو مورد، امکان الزام و اجبار او به ايفاي تکاليفش ممکن نباشد. 2- بدرفتاري شوهر، به حدي که ادامه زندگي براي زن غيرممکن شود. 3- محکوميت قطعي شوهر به مجازات پنج سال حبس يا بيشتر يا محکوميت قطعي شوهر به جزاي نقدي که در اثر ناتواني در پرداخت آن، پنج سال بازداشت شود يا حبس و جزاي نقدي که مجموعا منتهي به پنج سال يا بيشتر شود و حکم جزا در حال اجرا باشد. 4- ابتلاي شوهر به هرگونه اعتياد مضري که، به تشخيص دادگاه، به اساس زندگي خانوادگي خللي وارد آورد و ادامه زندگي براي زن دشوار باشد. 5- ابتلاي شوهر به امراض صعب العلاج، به نحوي که دوام زناشويي براي زن مخاطره آميز باشد. 6- جنون(ديوانگي) شوهردر مواردي که فسخ نکاح شرعاً ممکن نباشد. 7- عدم رعايت دستور دادگاه در مورد منع اشتغال شوهر به شغلي که طبق نظر دادگاه صالح، منافي با مصالح خانوادگي و حيثيت زن باشد. 8- شوهر زندگي خانوادگي را بدون عذر موجه ترک کند. يا اينکه زوج شش ماه متوالي بدون عذر موجه از نظر دادگاه، غيبت کند. 9- محکوميت قطعي زوج در اثر ارتکاب جرم و اجراي هرگونه مجازات اعم از حد و تعزير در اثر ارتکاب جرمي که مغاير با حيثيت خانوادگي و شئون زن باشد. 10- در صورتي که پس از گذشت پنج سال، زوجه از شوهر خود به جهت عقيم بودن و يا عوارض جسمي ديگر، صاحب فرزند نشود. 11- در صورتي که زوج، مفقودالاثر شود و ظرف شش ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پيدا نشود. 12- زوج همسر ديگري بدون رضايت زوجه اختيار کند يا به تشخيص دادگاه نسبت به همسران خود اجراي عدالت نکند.


خراسان - مورخ دوشنبه 1393/05/27 شماره انتشار 18761


برچسب‌ها: عقد, ازدواج, شروط, ضمن عقد, ماده1119

نويسنده : مسعود عرفانیان|دوشنبه 1393/05/27| موضوع: آموزشهای حقوقی|لينک مطلب|(1)ديدگاه


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





: مرتبه
[ سه شنبه 28 مرداد 1393برچسب:, ] [ 11:31 ] [ هادی حیدریان وکیل قوه قضاییه ،کارشناس حقوق قضایی گرایش علوم ثبتی وکارشناسی ارشد حقوق جزاوجرم شناسی ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
ترمينولوژي حقوق
امکانات وب
وب سايت حقوقدانان جوان ايران

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: